Mäta och analysera – det här är #021 av #blogg100

När de första Macintosh datorerna kom ut på marknaden och användarna började upptäcka program som Pagemaker och QuarkXPress stod vi inför desktop revolutionen. Många var de som trodde att behovet av yrkeskunskap försvunnit. Många var det också som trodde att deras tjänster skulle bli mindre efterfrågade. Nu blev det inte så i längden även om marknaden ett tag översvämmades av tvivelaktiga alster.

Nu går det inte en vecka utan att någon ringer mig och vill erbjuda NKI (Nöjd Kund Index), NMI-mätningar (Nöjd Medarbetar Index) och andra typer av mätningar. Argumentet för att välja just dem är de har ett fantastiskt enkätverktyg som kan göra snygga enkäter med fantastiska funktioner. De kan också göra snygga presentationer med fina diagram och grafer.

Precis som att göra kreera broschyrer och tidningar i en dator är arbetet med att göra mätningar ett hantverk. Det består inte i att ha och kunna snygga, avancerade verktyg för att samla in data och göra snygga presentationer. Det som gör ett mätningsföretag till ett bra mätningsföretag och som kan hjälp din verksamhet att utvecklas är det som kan ställa rätt frågor och utifrån insamlad data göra relevanta analyser och förstå vad som är orsak och verkan.

En bra mätning kostar mer men blir den inte bra är det lika bra att stå över och göra något roligare för pengarna.

 

10
10

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *